اخبار و اطلاعیه ها

از تدارک جهیزیه تا گواهی های ملی و بین المللی

بدون دیدگاه

مؤسسه دست‌های مهربان یکی از مؤسسه‌های خیریه است که نخست بانی آن با تهیه و تدارک جهیزیه وارد مشارکت در امر خیر شد و پس از مدتی این کار خیر توسعه پیدا کرد و در چارچوب یک مؤسسه به فعالیت خود با نظم و سامان بیشتری اقدام کرد. شعار این خیریه؛ حفظ کرامت انسانی مددجویان است. با قائم‌مقام این مؤسسه، خانم زهرا یوسفی درباره فعالیت‌های آن به گفت‌وگو نشستیم.

 خانم یوسفی لطفاً در آغاز گفت‌وگو خیریه دست‌های مهربان را در چند جمله معرفی ‌کنید؟

بنیاد خیریه دست‌های مهربان با اخذ مجوزهای رسمی و شماره ثبت ۲۱۶۷۴ در سال ۱۳۸۶ تأسیس و فعالیت خود را با تمرکز بر حمایت و توانمندسازی زنان و کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست آغاز نموده است. این مؤسسه، سازمانی غیردولتی، غیرسیاسی، مستقل و مردم نهاد است که برای رفع محرومیت و کمک به اقشار نیازمند به ویژه زنان و کودکان نیازمند کمک و حمایت، با انگیزه والای انسان دوستی و کمک به همنوع در سطح کشور فعالیت می‌کند.

 

2

به نظر شما دست‌های مهربان در دستیابی به اهداف خود تا چه اندازه موفق بوده است؟

تا حدودی موفق بوده و توانسته از شروع فعالیت‌ تاکنون (با این‌که هنوز کمتر از یک دهه از فعالیت‌های این مؤسسه می‌گذرد) به یاری خدا و با تکیه بر حمایت‌های خیرین و حامیان بنیاد اقدامات موثری در زمینه کمک به قشر بی‌بضاعت و آبرومند جامعه به ویژه زنان و کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست انجام دهد. حفظ کرامت انسانی مددجویان همواره شعار اصلی و سرلوحه انجام وظیفه کارمندان بنیاد بوده است. این خیریه تاکنون سرپرستی بیش از ۲۰۰۰ خانواده از ایتام و زنان سرپرست خانواده را بر عهده داشته که به یاری خدا در نتیجه کوشش‌ها و توانمندسازی‌های انجام شده، تاکنون حدود ۲۰۰ خانواده از این عزیزان از وضعیت مددجویی خارج شده‌اند. در حال حاضر نیز بنیاد در حال جذب و حمایت از خانواده‌های نیازمند و برقراری شرایط مناسب برای آنهاست. دریافت نشان استاندارد بین‌المللی NGO Benchmarking از شرکت   SGS  به عنوان معتبرترین نشان کیفیت سازمان‌های غیردولتی و گواهینامه‌های ISO 9001 ,ISO10004 ,ISO26000 نشانی از عملکرد شفاف و فعالیت‌های موثر این بنیاد خیریه در سطح بین المللی ست.

سیاست‌ها و رویکردهای خیریه شما به چه صورت بوده است؟

بنیاد خیریه دست‌های مهربان علاوه بر سرپرستی خانواده‌های نیازمندان، می‌توان به احداث درمانگاه «مهربان سفیر طب» جهت ارائه خدمات پزشکی به مددجویان، اعطای جهیزیه و تسهیلات ازدواج، اعطای کمک هزینه‌های تحصیلی و آموزشی، پرداخت وام‌های خوداشتغالی و فراهم سازی زمینه‌های اشتغال مددجویان و حمایت خاص از بیماران خاص و یا دارای معلولیت نیز اشاره کرد.

خیریه دست‌های مهربان دارای مجوز تأسیس از کدام نهاد است؟

خیریه ما دارای مجوز از نیروی انتظامی است و با کمک‌های مالی و مشارکتی هموطنان نیکوکار اداره می‌شود و با یاری خداوند و اتکا به حمایت‌های حامیان گرامی توانسته در زمینه حمایت و توانمندسازی از زنان و کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست اقدامات موثری صورت دهد. این بنیاد به صورت هیأت امنایی و با انتخاب مدیرعامل اداره می‌شود.

محدوده فعالیت‌های بنیاد دست‌های مهربان شامل چه حوزه‌های است؟

با توجه به گستردگی نیازهای خانواده‌های تحت حمایت، بنیاد خیریه دست‌های مهربان علاوه بر ارائه کمک‌های مالی سعی در گسترش خدمات ارائه شده داشته و تلاش کرده به موازات کمک‌های مالی (اعم از نقدی و غیر نقدی)، فعالیت‌های خود را در حوزه‌های دیگر نظیر خدمات بهداشتی، پزشکی، فرهنگی و آموزشی نیز گسترش دهد.

مؤسسه شما در حوزه فرهنگ چه برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی داشته است؟

در حوزه فرهنگ تا کنون نمایشگاه نقاشی کودکان، مشارکت در برگزاری برخی جشن‌های مذهبی از جمله جشن نیمه شعبان، ساخت فیلم با همراهی کودکان تحت پوشش خیریه و برگزاری برنامه درختکاری از جمله فعالیت‌هایی بوده که انجام شده است. همچنین اعزام کلیه مددجویان بنیاد به زیارت عتبات عالیات، همکاری با مراکز فرهنگی تفریحی مختلف جهت ایجاد فضای مناسب و مفرح برای خانواده هایی که به دلیل فقر مالی از این موقعیت ها بی بهره‌اند، برپایی مستمر اردوهای تفریحی جهت تقویت حس نشاط و سرزندگی برای کودکان و ایتام تحت پوشش بنیاد، برگزاری سفرهای زیارتی به عتبات عالیات، مشهد مقدس و سایر اماکن متبرکه برای مددجویان به منظور تحکیم ارتباط با حضرت حق و کسب آرامش معنوی، انجام امور مشاوره‌ای تخصصی جهت مددجویان از جمله کارهایی است که در همین راستا صورت پذیرفته است.

در حوزه فرهنگ با توجه به رویکردی که دارید چه تولیدات فرهنگی تا کنون داشتید؟

بنیاد خیریه دستهای مهربان، هدف خود را صرفاً ارائه کمک‌های مالی مقطعی به مددجویان نمی‌داند و همواره در تلاش است شادی واقعی را میهمان دل های مددجویان سازد. از این رو در تلاشیم به یاری دستان مهربانی که به سوی عشق بی نهایت شما دراز شده است، خود را به شما نزدیکتر کرده و با بودن در کنار خنده هایتان، شادی های نهفته در دلهایمان را بازیابیم. بنابراین در واحد فرهنگی و هنری، تلاش شده با برپایی محیط‌هایی سرشار از نشاط و شادمانی به وجود بیاوریم و حاصل این تلاش برنامه‌هایی بوده نظیر: اجرای برنامه‌های طنز برای نوگلان دبستانی و دانش آموزان راهنمایی و دبیرستانی، اجرای جنگ‌های شادی، اجرای جشن‌های تکلیف در مدارس، اجرای برنامه‌های شاد برای خردسالان در مهدهای کودک، همکاری با ارگان‌های مختلف جهت برپایی مراسم‌های جشن. همچنین انتشار فصلنامه داخلی با عنوان مهراوه یکی از این تولیدات فرهنگی است که تا کنون یازده شماره از آن منتشر شده است.

به غیر از ساختن مدارس در سطح کشور چه فعالیت‌های دیگری را در همین محدوده دنبال کردید؟

اهدای اقلام مورد نیاز به مدارس مناطق محروم و زلزله زده استان آذربایجان شرقی، رسیدگی و تجهیز گسترده مدارس مناطق محروم و زلزله‌زده استان آذربایجان طی اعلام نیاز آموزش و پرورش این استان، انجام اقدامات لازم و کمک به ایتام جهت ادامه تحصیل، ارائه وسایل آموزشی، ملزومات تحصیلی و‌ هزینه کلاس‌های تقویتی در شهرستان‌های محروم از جمله روستای کرک، چیچکلو از توابع اسلامشهر و روستای آب و آتش از توابع استان خراسان رضوی، حمایت‌های مادی و آموزشی و معرفی به موسسات آموزشی ذی ربط جهت اخذ بورسیه‌های علمی و تحصیلی، پرداخت شهریه دانشجویان با استعداد روشندل، تشویق برای ادامه تحصیل و تلاش جهت رفع مشکلات خاص این گروه از مددجویان، پرداخت کمک هزینه تحصیلی به ۳۰ نفر از دانشجویان نیازمند حمایت در آستانه آغاز سال تحصیلی ۹۲-۹۳، پرداخت کمک هزینه تحصیلی به کلیه دانش آموزان تحت پوشش بنیاد همراه با مستمری شهریور ماه، برپایی جشن بزرگ ماه مهر به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید و اهدای هدایای ویژه به دانش آموزان تحت پوشش از جمله اقدام‌هایی است که درباره کمک به تحصیل در این خیریه انجام شده است.

در حوزه آموزش به غیر از حوزه تحصیل چه فعالیت دیگری را در کارنامه بنیاد دارید؟

آموزشگاهی با هدف آموزش و توانمندسازی زنان تحت حمایت بنیاد ایجاد شده است که تلاش می‌کند دریچه‌ای تازه  به روی مددجویان آماده برای ورود به بازار کار بگشاید. از این رو مددجویان در رشته‌های خیاطی با الگو، خیاطی بدون الگو، نازک دوزی و قالی بافی آموزش داده شده اند که با اتمام دوره های آموزشی در این رشته‌ها، مددجویان آماده آزمون دریافت گواهینامه از سازمان فنی و حرفه‌ای می‌شوند.

بناید خیریه دست‌های مهربان چه طرح‌هایی در دست اجرا دارد؟

بنیاد خیریه دست‌های مهربان با اتکا به خداوند و با تحکیم اصول اخلاقی و عملکردی شفاف، بیش از پیش به جایگاه سازمانی مردمی، معتبر، فعال، شناخته شده، مرجع، مقبول و اثرگذار در مقام یک سازمان طرف اعتماد اقشار مختلف جامعه در سطح ملی و بین المللی خواهد رسید و با تاکید بر استانداردهای فعالیت به عنوان یک مؤسسه NGO ، به یکی از ۱۰ مؤسسه خیریه معتبر بین المللی و معتمد جامعه و خیرین چه در داخل و چه خارج از کشور تبدیل خواهد شد. در همین راستا پروژه هنرستان کشاورزی ۱۸ کلاسه در استان آذربایجان شرقی که در مساحتی بالغ بر ۵۰۰۰ متر مربع و با برآورد هزینه تقریبی ۵ میلیارد تومان کلنگ زنی شده که از اواسط بهمن ماه ۹۳ وارد مرحله گودبرداری و اجرای فونداسیون شده است. این هنرستان با توجه به بافت کشاورزی منطقه در کشور و خاورمیانه منحصر به فرد خواهد بود و سالانه در مقطع متوسطه ۱۵۰۰نفر هنرآموز وارد این هنرستان خواهند شد که با آخرین علوم کشاورزی و بهترین امکانات آموزشی (علمی و عملی) آشنا شده، به امید این که پس از فارغ‌التحصیل شدن نقش موثری در رونق کشاورزی منطقه داشته باشند.

 

1

در ساخت مدرسه در مراغه چه اهدافی را دنبال می‌کردید و چرا این شهر را برای ساختن مدرسه انتخاب کردید؟

یکی از اهداف بنیاد ما، ارتقای سطح دانش و کمک به تحصیل دانش آموزان و دانشجویان مستعد مناطق محروم کشور است؛ لذا برآن شدیم که برای ساخت مراکز آموزشی و درمانی در این مناطق اقدام کنیم. پس از تصویب هیأت مدیره بنیاد با توجه به فعالیت‌هایمان در استان‌های تهران، آذربایجان‌ شرقی، اصفهان، البرز و فارس اقدام به مکاتبه با ادارات آموزش وپرورش این شهرها کردیم که با توجه به زلزله اخیر آذربایجان شرقی درخواستی از اداره آموزش و پرورش این استان دریافت کردیم. پس از تحویل زمین از سوی اداره آموزش و پرورش مراغه کار اجرایی پروژه ساخت مدرسه تماماً در اختیار بنیاد دست های مهربان قرار گرفت و سرانجام بعد از بررسی تیم کارشناسی بنیاد و اولویت بندی نیاز آموزشی منطقه اولین گام برای ساخت مدرسه راهنمایی درمراغه برداشته شد. شهرستان مراغه با توجه به قرار گرفتن در بن بست ترانزیتی، یکی از مناطق محروم کشور است که اکثر جمعیت آن کشاورز و از قشر ضعیف جامعه هستند. محل احداث مدرسه با توجه به محروم بودن و در حاشیه قرار گرفتن منطقه میکائیل آباد از طرف اداره آموزش و پرورش منطقه معرفی شد.

4

آیا خودکفایی و توانمندسازی در برنامه های شما سهمی دارد؟

بله، یکی از اهداف بنیاد همان طور که در پرسش‌های قبلی نیز گفتم در زمینه حمایت و توانمندسازی از زنان و کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست است به همین منظور تلاش شده که با گسترده کردن فعالیت‌های آموزشی به ویژه در حوزه آموزش‌هایی که منجر به ایجاد شغل و تولید خواهد شد در بنیاد دنبال شود. همین طور پرداخت وام‌های خوداشتغالی و فراهم سازی زمینه‌های اشتغال مددجویان مدنظر ماست و تا کنون نیز عملی شده و تعدادی از مدجویان نیز به خوداشتغالی رسیدند.

با توجه به فعالیت‌های قابل توجهی که داشتید منابع مالی(درآمد)خیریه شماچگونه تأمین می‌شود؟

مقداری از سوی هیأت امنا و بخشی از آن از سوی افراد نیکوکار تأمین و تمام این مبالغ به حساب خیریه واریز می‌شود. به عبارتی بنیاد طوری برنامه ریزی کرده که کمک ها تنها با پرداخت بانکی ممکن باشد.

به نظر شما شفافیت مالی در چگونگی هزینه کردن کمک ها چه تأثیری در میان افراد نیکوکار و مردم دارد؟

همان‌طور که اشاره کردم کمک به خیریه ما از طریق شماره حساب‌های بانکی امکان پذیر است. این شیوه کمک کردن باعث می‌شود تمام ورودی حساب‌ها مشخص باشد و گزارش عملکردی که بنیاد ارائه می‌دهد نیز حاکی از چگونگی خرج کردن مبالغی است که وارد خیریه دست‌های مهربان شده است. با این شیوه کمتر امکان تخلف وجود دارد.

بنیاد خیریه دست‌های مهربان در نشانی تهران، خ کارگر شمالی، نرسیده به تقاطع خیابان فاطمی، کوچه ستاره، پلاک ۲۷، ساختمان مرکزی بنیاد دست های مهربان واقع شده است و شماره تماس این بنیاد ۶۶۴۳۱۱۰۲ است.

http//:www.dmngo.ir

————————————

گفتگو از : ماهرخ ابراهیم‌پور

این مقالات را هم بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست