اخبار و اطلاعیه ها

برگزاری شب شعر نیکوکاری با حضور شاعران آئینی در شهر مقدس قم

بدون دیدگاه

به گزارش روابط عمومی بنیاد آلاء، اولین محفل شعرخوانی از سلسله محافل جشنواره ملی شعر نیکوکاری، روز یکشنبه ۲۴ بهمن ماه سال ۱۴۰۰ و با حضور جمعی از شعرای برجسته‌ی استان قم در شهر مقدس قم برگزار شد.

در این محفل شعرخوانی، اساتیدی همچون دکتر محمدعلی مجاهدی، سیدمحمد جواد شرافت، احمد علوی، سیدمهدی موسوی، مرتضی حیدری آل کثیر، جواد الهی‌پور، سمانه خلف‌زاده و راضیه مظفری به شعرخوانی پرداختند.

در ابتدا، استاد جواد شرافت به عنوان مجری محفل، با به فال نیک‌گرفتن برگزاری این شب شعر در ایام ماه رجب، ضمن تبریک این ایام، ابیاتی را به محضر امام جواد(ع) و امیرالمومنین علی(ع) تقدیم کرد.

در ادامه، حجت‌الاسلام محمدمهدی خانمحمدی، دبیر جشنواره ملی شعر نیکوکاری به ارائه‌ توضیحاتی درباره برگزاری این جشنواره پرداخت و گفت: این جشنواره با دغدغه‌‌ گسترش فرهنگ نیکوکاری میان عامه مردم، کار خودش را آغاز کرده است، چراکه در شرایط سخت اقتصادی که ما درگیر آن هستیم اگر خود مردم کمک‌حال همدیگر باشند، هم شرایط بهتر می‌شود هم حال خودمان بهتر است و هم خدا از ما راضی خواهد بود.

وی در ادامه بیان کرد: در راستای اهداف این جشنواره تصمیم بر آن شد که در خلال برگزاری جشنواره در استان‌های مختلف و با حضور شعرای آن استان، محافل شب شعر نیکوکاری برپا شود که محوریت آن موضوع نیکوکاری باشد. از آن‌جا که ما قم را به عنوان مرکز شعر آیینی کشور می‌شناسیم، افتخار آن را داریم تا اولین محفل شب شعر را در شهر مقدس قم برگزار کنیم.

در ادامه، دکتر محمدعلی مجاهدی، استاد پیشکسوت عرصه شعر و ادب و پدر شعر آئینی کشورمان ضمن تبریک ایام ماه رجب اظهار کرد: زمانی که با ماهیت فعالیت این گروه آشنا شدم بسیار از این موضوع خوشحال شدم چراکه نیکوکاری و مهربانی اصل همزیستی بین انسان‌هاست و نتیجه‌ این اعمال قطعاً مثبت خواهد بود.

این استاد پیشکسوت به این نکته اشاره کرد که مفهوم مهربانی در آثار بزرگان دینی و ادبی ما جلوه و مصادیق بسیاری دارد، گفت: نیکوکاری، موضوعی است که اگر در اختیار نویسندگان و شعرای ما قرار بگیرد، آثار بسیار گران‌سنگی را به همراه خواهد داشت؛ همانطور که در گذشته نیز این‌چنین بوده است.

وی در ادامه، شعرخوانی خود را ابتدا با خواندن ابیاتی از محیط قمی، شاعر بزرگ عهد ناصری شهر قم آغاز کرد و در ادامه احادیثی از حضرت امیر(ع) با موضوع نیکوکاری و مهربانی را که خود به صورت دوبیتی درآورده است، به سمع و نظر حضار رساند. دکتر مجاهدی همچنین در پایان سخنان خود، دو نمونه شعار با موضوع نیکوکاری از بانو پروین اعتصامی و فیض کاشانی قرائت کرد.

در ادامه نوبت به استاد احمد علوی رسید که شعرخوانی خود را آغاز کند؛ وی ابتدا شعری را در رثای حضرت علی(ع) قرائت نمود و سپس با بیان ‌آن‌که سال‌هاست در محله‌های بی‌بضاعت قم به تدریس اشتغال دارد، داستان پدیدآمدن یکی از سروده‌های خود در باب نیکوکاری و مهربانی را شرح داد.

وی توضیح داد که مرتضی، دانش‌آموز مبتلا به سرطان از فرط فقر، محتاج کمک‌های خیرین بوده است و هرکس بسته به بضاعتش به او کمکی می‌کرد اما ایشان برای کمک به شاگرد خود تصمیم می‌گیرد برای او شعری بسراید؛ به گفته علوی، این معجزه شعر است که سروده‌ او توانسته منشأ کمک‌های نقدی و غیرنقدی بسیاری برای مرتضی شود. علوی با بیان این توضیحات به قرائت سروده‌‌ خود برای مرتضی پرداخت.

در ادامه این محفل اما هر یک از شعرا به قرائت سروده‌های خود در باب نیکوکاری پرداختند؛ استاد سمانه خلف‌زاده با سه رباعی در حوزه نیکوکاری و یک ترانه در حوزه‌ کودکان کار، استاد سیدمهدی موسوی با یک شعر نیمایی در حوزه‌ نیکوکاری، استاد مرتضی حیدری آل کثیر با قرائت ابیاتی عربی در این حوزه و همچنین استاد راضیه مظفری و استاد جواد الهی‌پور نیز با خواندن اشعاری در حوزه نیکوکاری و مهربانی هریک به نحوی رنگ و بوی خاصی به این محفل شعرخوانی بخشیدند.

پایان‌بخش این محفل گرم شعرخوانی در شهر مقدس قم، سروده حجت‌الاسلام خانمحمدی، دبیر جشنواره در رثای علی(ع) بود که حاضران را بهره‌مند ساخت.

گفتنی است نخستین جشنواره ملی شعر نیکوکاری با هدف ترویج نیکوکاری و به همت مرکز فرهنگ نیکوکاری(وابسته به بنیاد خیریه آلاء) و با همکاری حوزه هنری انقلاب اسلامی، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) و معاونت فرهنگی دانشگاه شهیدبهشتی برگزار می‌شود.

عموم علاقه‌مندان می‌توانند در چهار محور: همدلی، همیاری و یاری‌گری، پرداختن به مصادیق نیکوکاری، آسیب‌های اجتماعی و نیکوکاری در قرآن و سیره اهل بیت(ع)، آثار خود را در قالب شعر کلاسیک، شعر سپید و نیمایی، شعر کوتاه (رباعی و دوبیتی)، ترانه و شعر محاوره و شعر کودک و نوجوان، تا حداکثر ۲۸ فرودین‌ماه ۱۴۰۱ به دبیرخانه جشنواره به نشانی adab.kheir.ir ارسال کنند.

 

???? بازتاب رسانه‌ای شب شعر نیکوکاری در قم ????

????خبرگزاری اهل بیت(ابنا)
http://fa.abna.cc/9R8f

????خبرگزاری شبستان
http://shabestan.ir/detail/News/1148434

????خبرگزاری حوزه
https://hawzahnews.com/xbzVb

????خبرگزاری ایکنا
https://iqna.ir/00Gw0o

این مقالات را هم بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست