اخبار و اطلاعیه ها

دومین محفل شعر نیکوکاری در دیار کریمان برگزار شد

بدون دیدگاه

دومین محفل شعرخوانی از سلسله‌محافل شعرخوانی نخستین جشنواره ملی شعر نیکوکاری، چهارشنبه ۴ اسفندماه با حضور چهره‌هایی همچون محمدرضا علیزاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمان، مهدی توسلی، مدیر مرکز فرهنگ نیکوکاری، حجت‌الاسلام محمدمهدی خانمحمدی، دبیر جشنواره ملی شعر نیکوکاری و جمعی از شاعران در محل کتابخانه موزه هنرهای معاصر صنعتی کرمان برگزار شد.

محمدرضا علیزاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمان در این محفل شعرخوانی اظهار کرد: خوشحالیم که میزبان دومین محفل ادبی و شعرخوانی جشنواره ملی شعر نیکوکاری هستیم، انتخاب کرمان به عنوان دومین استان، انتخاب درستی است. مؤید این سخن، جشنواره شعر رضوی است که بیش از نیم قرن است در استان کرمان برگزار می‌شود و بسیاری از شاعران کرمانی برخاسته از این جشنواره‌اند.

وی افزود: استان کرمان ۳۰ انجمن شعر و ادب با شعرای فعال دارد و امیدوارم که برگزاری این محفل در کرمان منجر به مشارکت بیشتر ادبا و شعرای کرمانی در این جشنواره شود. برگزاری اینگونه برنامه‌ها برای ترویج نیکوکاری در جامعه بسیار مؤثر است، امیدواریم تداوم این جشنواره سال‌های سال محرکی برای جامعه ادبی کرمان در راستای نیکوکاری باشد.

در ادامه محفل، حجت‌الاسلام محمدمهدی خانمحمدی، دبیر نخستین جشنواره ملی شعر نیکوکاری بیان کرد: جشنواره از بهمن‌ماه امسال به صورت رسمی آغاز شد و تلاش‌های بسیاری برای برگزاری جشنواره‌ای مفید و موثر انجام شد، برای اینکه این دغدغه را در بین فرهیختگان، هنرمندان و شاعران گسترش دهیم از اساتید کمک گرفتیم.

وی با بیان اینکه اولین محفل شعرخوانی این جشنواره در شهر قم برگزار شد، گفت: این جشنواره با هدف ترویج نیکوکاری در بین مردم به عنوان هدف عام و ترویج در بین اقشار فرهیخته، هنرمند و شاعر به عنوان هدف خاص برگزار می‌شود. در برخی از شهرستان‌هایی که به نوعی سبقه فرهنگی و هنری دارند محافل شعرخوانی تشکیل می‌دهیم تا هم اساتید با این جشنواره آشنا شوند و هم اینکه دغدغه نیکوکاری در هرکدام از شاعران این استان‌ها شکوفا شود و برای این جشنواره اشعار خود را ارسال کنند.

دبیر نخستین جشنواره شعر نیکوکاری با بیان اینکه کرمان به دلیل سبقه باستانی و تمدنی و هم به دلیل وجود اساتید برجسته این دیار به عنوان دومین مقصد برای برگزاری محفل شعرخوانی نیکوکاری انتخاب شده است، گفت: هراندازه مفاخر یک ملت و کشور پشتیبان یک حرکت هنری باشند مسلماً آن حرکت ارزشمندتر خواهد بود. نیکوکاری موضوعی است که در اشعار شاعران بزرگ ایران زمین از جمله حافظ، سعدی و فردوسی و… در اشعار مدرن نمود یافته است و ما باید ادامه دهنده این جریان باشیم.

خانمحمدی با بیان اینکه یکی از ماندگاری‌های یک فرهنگ این است که در ساحت ادبیات، شعر و داستان وارد شود، گفت: شرایط ما در حال حاضر به گونه‌ای است که از نظر اقتصادی، تحریم و زوایای مختلف، در شرایط سختی قرار گرفته‌ایم و این امر نیازمند این است که مردم همدل و همراه باشند.

وی با بیان اینکه شعر یک زمینه‌ای دارد که فرهنگسازی موثری را می‌تواند انجام دهد، تصریح کرد: سعی کردیم جشنواره تمام زوایای مختلف نیکوکاری را در بر بگیرد اما به صورت خاص بخش ویژه‌ای برای آن در نظر گرفته نشده است اما در سال‌های آینده این بخش ویژه را خواهیم داشت. اگر روند جشنواره که گسترش دغدغه نیکوکاری در بین مردم است به خوبی شکل بگیرد در سال‌های آینده شاهد این خواهیم بود که جشنواره شعر نیکوکاری به عنوان یک جریان ادبی نیکوکاری به کار خود ادامه دهد.

در ادامه این برنامه که با حضور اصحاب رسانه از خبرگزاری‌های ایرنا، ایسنا، ایکنا و شبستان نیز همراه بود، شاعرانی همچون احمد اسداللهی، منوچهر افضلی، دکتر حامد حسین‌خانی، فریبا کاظمی، رزا رودینی، مهدی گنجی و محمدرضا اسفندیارپور به شعرخوانی با محوریت نیکوکاری پرداختند.

گفتنی است نخستین جشنواره ملی شعر نیکوکاری با هدف ترویج نیکوکاری و به همت مرکز فرهنگ نیکوکاری(وابسته به بنیاد خیریه آلاء) و با همکاری حوزه هنری انقلاب اسلامی، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) و معاونت فرهنگی دانشگاه شهیدبهشتی برگزار می‌شود.

عموم علاقه‌مندان می‌توانند در چهار محور: همدلی، همیاری و یاری‌گری، پرداختن به مصادیق نیکوکاری، آسیب‌های اجتماعی و نیکوکاری در قرآن و سیره اهل بیت(ع)، آثار خود را در قالب شعر کلاسیک، شعر سپید و نیمایی، شعر کوتاه (رباعی و دوبیتی)، ترانه و شعر محاوره و شعر کودک و نوجوان، تا حداکثر ۲۸ فرودین‌ماه ۱۴۰۱ به دبیرخانه جشنواره به نشانی adab.kheir.ir ارسال کنند.

????بازتاب رسانه‌ای محفل شعر نیکوکاری در کرمان

????خبرگزاری ایسنا
https://www.isna.ir/news/1400120403659/

????خبرگزاری شبستان
http://shabestan.ir/detail/News/1151074

????خبرگزاری ایکنا
kerman.iqna.ir/fa/news/4038471/

????خبرگزاری ایرنا
irna.ir/xjHCKk

این مقالات را هم بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست